-A
+A

Aktualności

W dniach 16-17 kwietnia 2021 r. odbędzie się XXII Ogólnopolski Zjazd Studentów Archiwistyki. Partnerem wydarzenia jest Archiwum Państwowe w Siedlcach

Tegoroczny zjazd przebiegać będzie pod hasłem „Wszyscy potrzebujemy archiwów. Wydarzenie odbędzie się w formule wideokonferencji w aplikacji Google Meet. Program wraz z linkami do poszczególnych paneli można znaleźć na stronie Zjazdu.

Logo zjazdu z rzeźbą mężczyzny dźwigającego na barkach kulę ziemską i hasłem Wszyscy potrzebujemy archiwów

Ogólnopolski Zjazd Studentów Archiwistyki, organizowany od 1997 r., jest sztandarowym wydarzeniem naukowym i integracyjnym polskich studentów i doktorantów archiwistyki. Gromadzi przedstawicieli większości ośrodków akademickich kształcących na kierunkach i specjalnościach w zakresie archiwistyki i zarządzania dokumentacją. Na ostatnim Zjeździe, który odbywał się na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie w 2019 r., studentom Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach udało się przekonać pozostałe ośrodki do kandydatury Siedlec, jako miejsca następnego Zjazdu. Archiwum Państwowe w Siedlcach z przyjemnością przyjęło propozycję zostania partnerem wydarzenia.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Wicemarszałek Sejmu Ryszard Terlecki, Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik, Prezydent Miasta Siedlce Andrzej Sitnik. Partnerem Zjazdu, poza naszym Archiwum, jest również Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Lublinie. Patronat medialny sprawują Radio dla Ciebie, Katolickie Radio Podlasie i Regionalny Portal Informacyjny Podlasie24.pl.


 

Z okazji 100. rocznicy III powstania śląskiego i plebiscytu na Górnym Śląsku, Archiwum Państwowe w Opolu zaprasza na tematyczne lekcje archiwalne online

W ramach zajęć prezentowana będzie strona internetowa www.powstancyslascy.pl oraz wystawa wirtualna "Plebiscyt słów. Opole 1921". Wystawa poświęcona jest wydarzeniom, które miały miejsce na Górnym Śląsku w latach 20. XX wieku, gdy Opole stało się areną działań międzynarodowych. Częścią wystawy są filmy, których scenariusze powstały na podstawie oryginalnych materiałów archiwalnych oraz podcasty, w których znani opolscy historycy opowiadają o wydarzeniach sprzed 100 lat.

Wystawa, filmy oraz podcasty dostępne są na stronie Powstańcy Śląscy.

Baner strony Powstańcy Śląscy

Lekcje archiwalne przeznaczone są dla chętnych grup uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i średnich z całego kraju. Zaplanowane zostały na maj, jednak istnieje możliwość indywidualnego ustalenia terminu. Zapisy na lekcje przyjmowane są pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


 

 

Ze smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci p. Vladimira Žumera, wieloletniego dyrektora Archiwum Republiki Słowenii

Vladimir Žumer
Vladimir Žumer (1949-2021), Archiwum Republiki Słowenii.

Dr. Vladimir Žumer był człowiekiem o rozległej wiedzy zawodowej i uchodził za niekwestionowany autorytet w archiwistyce. Był autorem ponad 170 publikacji. Od kilkudziesięciu lat dbał o wprowadzanie współczesnych światowych trendów do słoweńskiej archiwistyki. Brał także udział w tworzeniu silnych i bliskich relacji z Archiwami Państwowymi w Polsce. Wielokrotnie odwiedzał Warszawę i aktywnie uczestniczył w konferencjach i spotkaniach międzynarodowych organizowanych w Polsce. Dzięki jego zaangażowaniu w budowanie kontaktów z polskim środowiskiem archiwalnym w 1998 r. podpisano porozumienie o współpracy dwustronnej, obowiązujące do dnia dzisiejszego.

– Z wielkim smutkiem i żalem przyjąłem informację o śmierci dr. Vladimira Žumera, który był niezwykle ważną postacią w relacjach pomiędzy polskimi i słoweńskimi archiwistami. […] Całej społeczności archiwalnej na Słowenii oraz rodzinie zmarłego przesyłam w imieniu własnym i polskiej społeczności archiwalnej wyrazy szczerego i głębokiego współczucia – napisał w liście kondolencyjnym Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych dr Paweł Pietrzyk.

Vladimir Žumer, po ukończeniu historii i socjologii na Uniwersytecie w Lublanie, od 1973 roku pracował w Archiwum Historycznym w Lublanie. W 1986 r. przeniósł się do Archiwum Republiki Słowenii, gdzie objął stanowisko doradcy dyrektor Mariji Oblak Čarny, a rok później jej zastępcy. W 1993 roku został dyrektorem Archiwum Republiki Słowenii, którym kierował aż do 2004 roku. W tym samym roku otrzymał nagrodę Aškerc Award, za zasługi dla słoweńskiej archiwistyki.

Następnie, aż do przejścia na emeryturę, kierował Archiwum Centrum Rozwoju Zawodowego. Poświęcił się tam doradzaniu archiwistom, rozwiązywaniu najbardziej wymagających problemów zawodowych, a także zmianom w ustawodawstwie archiwalnym.

Składamy najszczersze wyrazy współczucia rodzinie, bliskim i wszystkim kolegom archiwistom słoweńskim. Dr. Vladimir Žumer pozostanie w naszej pamięci jako współpracownik i przyjaciel polskich Archiwów Państwowych.

 

Czy i w jaki sposób współczesne archiwa mogą połączyć działalność wydawniczą z edukacją i popularyzacją? Na to pytanie próbują odpowiedzieć autorzy publikacji „Wydawnictwa archiwów a edukacja. Rzecz o działalności wydawniczej archiwów w kontekście działań edukacyjnych i popularyzatorskich”

Dwa egzemplarze książki z niebieskimi okładkami i białym tytułem.
Wydawnictwa archiwów a edukacja. Rzecz o działalności wydawniczej archiwów w kontekście działań edukacyjnych i popularyzatorskich, Warszawa 2020, ss.170
ISBN: 978-83-65681-92-8 (książka papierowa), ISBN: 978-83-66739-00-0 (EPUB), ISBN: 978-83-66739-01-7 (PDF), IBN: 978-83-66739-02-4 (MOBI)

Publikacja to kolejny głos w dyskusji nad działalnością edukacyjną i popularyzatorską archiwów. Może ona stanowić zarówno uzupełnienie wiedzy, jak i źródło inspiracji dla archiwistów praktyków. Wydawnictwo z pewnością zainteresuje także dydaktyków, metodyków i nauczycieli historii.

Publikacja składa się z dziewięciu artykułów, których autorami są przedstawiciele Archiwów Państwowych – czynni zawodowo archiwiści, edukatorzy archiwalni, a także akademicy zajmujący się badawczo dydaktyką historii i archiwistyką. Pozwoliło to na wielowymiarową prezentację możliwości wykorzystania efektów działalności wydawniczej archiwów w edukacji archiwalnej i popularyzacji. Dodatkowo w tomie ujęte zostały także działania w tym zakresie podejmowane w archiwach zagranicznych.

Sprzedaż publikacji prowadzi Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych.

Cena: 13,00 zł

Przejdź do zasad składania zamówień.

Pobierz książkę w wersji:

PDF (7,82 MB)

EPUB (11,8 MB)

MOBI (10,4 MB)

Na przełomie czerwca i lipca (30.06–1.07) odbędzie się piąta konferencja w ramach cyklu „Educare necesse est…”. Jej tematyka poświęcona będzie historii lokalnej i regionalnej

Ze względu na warunki pandemiczne obrady konferencji odbywać się będą online.

Uczestnicy konferencji pochylą się nad takimi kwestiami, jak:

  • Historia „naszej małej ojczyzny”, czyli miejsce, rola i znaczenie historii lokalnej i regionalnej;
  • Historia lokalna i regionalna w edukacji szkolnej;
  • Źródła archiwalne do historii lokalnej i regionalnej — charakterystyka i możliwości ich praktycznego wykorzystania.

W programie przewidziane są również wykłady ekspertów poświęcone m.in. opracowaniu i interpretacji materiałów filmowych, zasadom porządkowania i zabezpieczania domowych archiwów, wykorzystaniu aplikacji komputerowych w archiwum i edukacji oraz projektom edukacyjnym.

Sowa w okularach logo konferencji

Zapraszamy historyków, archiwistów, nauczycieli, muzealników i bibliotekarzy oraz wszystkich zainteresowanych tematyką konferencji do nadsyłania zgłoszeń w charakterze prelegenta lub uczestnika bez referatu. W związku ze zmianą tradycyjnej formy obrad, osoby zainteresowane wystąpieniem na konferencji, proszone są o nadesłanie razem z wypełnionym formularzem zgłoszenia również swojego referatu (lub wersji roboczej). Nadesłane teksty zostaną udostępnione przed konferencją na stronie internetowej organizatora, gdzie uczestnicy obrad będą mogli wcześniej się z nimi zapoznać, co usprawni prowadzenie dyskusji.

Zgłoszenia propozycji wystąpień należy nadsyłać do 15 maja 2021 r. (formularz zgłoszenia wraz z plikiem zawierającym tekst referatu) na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Włączenie referatu do programu konferencji zostanie potwierdzone do 29 maja 2021 r.

Zgłoszenia uczestnictwa bez referatu przyjmowane są do 5 czerwca 2021 r., również na załączonym formularzu.

Organizatorami konferencji są: Archiwum Główne Akt Dawnych, Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, Archiwum Państwowe w Warszawie, Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Mazowieckie Samorządowe Centrum Samodoskonalenia Nauczycieli oraz Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych.

Zaproszenie (pdf, 158 KB)

Zgłoszenie referatu (docx, 127 KB)

Zgłoszenie udziału bez referatu (docx, 126 KB)


 

ul.Rakowiecka 2D, 02-517 Warszawa
tel.(+48 22) 565-46-00, fax (+48 22) 565-46-14
email: ndap@archiwa.gov.pl